مروری بر روند صادرات انار در ایران

نوع مقاله : ترویجی

نویسندگان

1 بخش تحقیقات اقتصادی- اجتماعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اراک، ایران.

2 بخش تحقیقات علوم زراعی، باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اراک، ایران.

3 بخش تحقیقات گیاهپزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اراک، ایران.

4 بخش منابع طبیعی- مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اراک، ایران.

چکیده

رمز موفقیت سیاست و توسعه اقتصادی، تأکید بر خصوصیات خاص بخش‌های اقتصادی، یا توسعه درون‌زا، با استفاده از پتانسیل منابع انسانی، سازمان ها و منابع فیزیکی محلی مختص هر یک از بخش‌های تولیدی کشور است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی که مسیر دستیابی به توسعه پایدار را هموار می‌نماید، بخش کشاورزی است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر نوسانات و شوک‌های اقتصادی بر صادرات انار صورت پذیرفته است و درصدد است تا درک درستی از توانمندی‌ها و تنگناهای کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی ارزآور و تجاری به‌مثابه انار ارائه دهد. برای این منظور از روش‌های مرور منابع و بررسی اسناد استفاده شده و راهکارهای عملیاتی در این زمینه ارائه گردیده است.

کلیدواژه‌ها